Versnelde treinverbinding naar Berlijn goed voor heel Oost Nederland

De bestaande IC verbinding Amsterdam-Berlijn is sinds 10 december 2023 een half uur sneller. Dat is goed nieuws, want de internationale trein moet meer concurreren met het vliegtuig. Ook voor de Regio Stedendriehoek en Oost Nederland is dit van belang. Deze verbinding biedt niet alleen een snellere en comfortabelere reis naar Hannover en Berlijn, maar biedt ook extra gemak voor reizigers tussen Amsterdam en Oost-Nederland. Dagelijks rijden er 7 treinen richting Berlijn en 7 treinen richting Amsterdam.

 

Sneller en beter

Met een indrukwekkende reistijd van slechts 4 uur en 33 minuten ben je van Deventer in hartje Berlijn (vanaf Apeldoorn 4 uur en 49 minuten). De versnelling is mogelijk door aanpassingen aan zowel de dienstregeling als de infrastructuur, inclusief de inzet van nieuwe locomotieven. Deze locomotieven zijn geschikt om op zowel het Nederlandse als het Duitse spoor te kunnen rijden. Wethouder Marcel Elferink, verantwoordelijk voor mobiliteit, deelde zijn enthousiasme tijdens de feestelijke inauguratierit in de Berlijntrein, georganiseerd door de NS. Hij benadrukte de wederzijdse afhankelijkheid tussen Deventer en de Berlijntrein, waarbij hij opmerkte: “De Berlijntrein is belangrijk voor Deventer, en Deventer is belangrijk voor de Berlijntrein.”

 

Belang voor Regio

De verbeterde treinverbinding is niet alleen van belang voor internationale reizigers, het biedt ook een aantrekkelijke verbinding tussen regio’s in Nederland: Twente  – Stedendriehoek – Amersfoort – Amsterdam. Het biedt een aanvullende verbinding op de bestaande NS intercity’s. De IC Berlijn is daarmee voor de inwoners en bedrijven in onze regio van belang.

De IC versterkt ook het belang van station Deventer als een knooppunt voor het personenvervoer in Oost-Nederland, met aansluitingen naar alle windrichtingen. Voor een robuuste afwikkeling van de trein naar Berlijn is een 4de perron in Deventer nodig. Dit hangt samen met de ruimtelijke ontwikkelingen aan de noordzijde van het station en de tunnel waar het Rijk met versnellingsgelden aan bijdraagt.

 

Doorontwikkeling gewenst

De Regio Stedendriehoek denkt, mede op basis van eigen onderzoek, dat de verbinding nog sneller kan. Met een verdere snelheidsverhoging, betere inpassing in dienstregeling, en treinen toevoegen als ‘on top’ verbinding (niet alle stations altijd aandoen) is nog een grote tijdswinst haalbaar tegen beperkte kosten. Doorontwikkeling van de huidige lijn is mogelijk en biedt een snelle verbinding tegen lage investeringskosten en een goede exploitatie. Hierdoor zal een behoorlijk aantal extra reizigers gebruik gaan maken van de trein. Een verdere versnelling op het huidige tracé sluit prima aan op de Duitse plannen in het Deutschlandtakt.

 

Met verdere verbetering kunnen niet alleen meer inwoners van binnen en buiten de regio profiteren van duurzamer reizen, maar wordt ook een belangrijke stap gezet richting een meer verbonden toekomst voor het internationale treinverkeer.