Regionale Economie van de Toekomst

Nieuwe containerterminal Port of Deventer draagt bij aan verduurzaming regionale logistiek

13 december 2023

In Deventer is 11 december een nieuwe containerterminal geopend door bestuurders en ondernemers uit de hele regio. De nieuwe containerterminal levert een belangrijke bijdrage aan de verduurzaamheidsopgave in de regionale logistiek. Daarom onderstreepte Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn en voorzitter van de Strategische Board van Regio Stedendriehoek, tijdens de opening het belang van deze terminal voor de regionale bedrijven en van samenwerking in de regio.

Met vijf havenarmen heeft Deventer de grootste binnenhaven van Nederland. Omdat goederenvervoer over water steeds vaker als duurzaam alternatief voor de weg wordt gezien, tekenden Gemeente Deventer, Vos Transport Group en BCTN in 2018 al een intentieovereenkomst om een containerterminal te openen in Deventer. Op maandag 11 december 2023 was het zover en werd Inland Terminal Deventer feestelijk geopend. Begin januari gaat de terminal ook daadwerkelijk in gebruik.
De opening van de nieuwe containerterminal is belangrijk voor de Port of Deventer en Regio Stedendriehoek (Apeldoorn, Deventer, Zutphen) omdat zij daarmee werken aan de opgave om de logistiek te verduurzamen. Mede daarom is er een samenwerking met Logistics Overijssel en Logistiek Netwerk Stedendriehoek.

Verbinding met zeehavens
Port of Deventer vervult een sleutelpositie in het hoofdnetwerk van spoor-, auto- en waterwegen. Via de IJssel is er een goede verbindingen met de zeehavens en via de A1 en de A50 sluit de haven ook goed aan op het Europese wegennet. Apeldoorn ligt op 12 minuten en Zutphen op 30 minuten rijden. Port of Deventer wil dan ook de groeimotor zijn voor een duurzame regionale economie en streeft ernaar om in 2030 een veelzijdige binnenhaven te zijn die vernieuwend is op het gebied van havenfaciliteiten en duurzaamheid. De haven is ook een belangrijke schakel om de ambities van Regio Stedendriehoek en het programma Regionale economie van de toekomst te realiseren. Tijdens de opening werd in een paneldiscussie met gedeputeerde Erwin Hoogland, Ton Heerts en Deventer wethouder Thomas Walder dan ook dit logistieke belang voor de hele regio benadrukt.

100 Vrachtwagens minder
De Inland Terminal Deventer helpt bedrijven in de hele regio in de opgave om hun logistiek te verduurzamen. Eén binnenvaartschip kan 100 containers vervoeren. Dat zijn 100 minder vrachtwagens op de weg. Afgelopen september heeft de gemeente Deventer het terminalterrein officieel overgedragen aan Inland Terminal Deventer. Zij nemen de exploitatie voor hun rekening. De Inland Terminal Deventer (ITD) is de veertiende terminal van de Inland Terminals Group. De containerterminal in Deventer heeft een oppervlakte van 7.500 vierkante meter, met de mogelijkheid tot verdubbeling in de komende jaren. De samenwerking in de regionale keten is hierbij essentieel.

Joint Corridor
Tijdens de opening werd ook de Joint Corridor ‘Om de IJssel’ ondertekend. Met deze ondertekening kunnen de samenwerkende partijen, waaronder Logistics Overijssel, nog meer werk maken van het realiseren van de modal shift: van weg naar water. ‘Om de IJssel’ is de 51e joint corridor van Nederland. Soufiane Benslimane ondertekende deze namens Regio Stedendriehoek.

  • Regionale Economie van de Toekomst
    Menno van Luijn

    Programmamanager

    06 135 56 926
  • Mobiliteit
    Arjan Brink

    Programmamanager

    06 30 604 887
Regionale Economie van de Toekomst

13 december 2023