De kracht van de zij-instromer

Toen ik twee en een half jaar geleden als docent Sociaal Werk bij Aventus begon, wist ik dat ik studenten intensief zou gaan begeleiden. Maar ik had niet verwacht zóveel bewondering voor hen te krijgen. Ik neem je mee in de wereld van de zij-instromers: mensen met veel lef die een carrièreswitch maken en zich laten omscholen naar de zorg en welzijn.

Van de jeugdzorg naar het klaslokaal

Ik weet hoe zwaar werken in de zorg en welzijn/sociaal werk kan zijn. Voordat ik voor de klas stond, werkte ik veertien jaar in het welzijnswerk (kinderwerk en jongerenwerk). Ik ken de intense dagen, de verantwoordelijkheid en de emotionele impact. Daarom begrijp ik als geen ander hoe uitdagend het is om naast een baan ook nog een opleiding te volgen. De studenten combineren werken en leren. Ze draaien onregelmatige diensten, hebben een gezin en komen daarnaast één dag per week naar school. Die combinatie is pittig. Soms twijfelen ze: Kan ik dit wel? Maar juist dán is het belangrijk dat ze steun krijgen. Niet alleen van ons als docenten, maar ook van hun werkbegeleiders en werkgevers. Samen vormen we een netwerk om hen heen.

Onderwijs op maat

Bij Aventus bieden we maatwerk, omdat elke student anders is. De leeftijden van deze zij-instromers variëren van 18 tot 60 jaar en iedereen heeft een andere achtergrond. Sommigen zijn net klaar met de middelbare school, anderen hebben al jaren gewerkt in een totaal andere sector. Iedereen leert in zijn eigen tempo, en daar houden we rekening mee. Toch loop ik soms tegen uitdagingen aan. Hoewel het onderwijs vaste structuren kent, is de praktijk vaak minder voorspelbaar. Studenten werken al volop, met verantwoordelijkheden die soms botsen met de lesstof. Hoe zorg je dat ze zich toch volledig kunnen ontwikkelen?

Een onderdeel van de opleiding is het ‘driehoeksgesprek’. Daarin zitten de student, de werkbegeleider en ik samen om te bespreken hoe het gaat. Wat gaat goed? Waar loopt iemand tegenaan? Hoe kunnen we hen nog beter ondersteunen? Soms is een kleine aanpassing in een proces of systeem al genoeg om een groot verschil te maken. We kijken naar mogelijkheden en kansen, waarbij de ontwikkeling van de student centraal staat.

Trots op de toekomst

Wat ik het mooiste vind aan mijn werk? De studenten zelf. Hun praktijkervaring verrijkt de lessen, hun vragen maken het onderwijs levendig. We behandelen geen theorie in een ivoren toren, maar brengen de praktijk direct het klaslokaal in. Dat maakt het onderwijs relevanter dan ooit. En de studenten leren veel van elkaar en ik dus ook van hen. Ik voel me bevoorrecht om deze studenten te mogen begeleiden. Om ze te zien worstelen en groeien, om ze te zien leren van elkaar en van hun ervaringen. En als ze hun diploma behalen, weet ik: zij maken het verschil in de praktijk. En daar ben ik trots op!

Loes Groot Lipman
Docent Sociaal Werk bij Aventus

Loes Groot Lipman

Docent Sociaal Werk bij Aventus