Netwerkbijeenkomst Super die Boer

Thema: Stad-platteland, hoe krijgen we het lokale product op het bord van de stedelijke consument?

Op 21 maart, van 9 – 12u is er weer een Super die Boer bijeenkomst. In de Stedendriehoek worden vele mooie en lekkere producten gemaakt, verwerkt en geconsumeerd. Ondernemers en overheden
willen samen met andere partijen de afzet en consumptie van regionale producten vergroten. De Regio heeft 450.000 inwoners,
waarvan 250.000 in de stad. Wie zijn deze inwoners en hoe bereiken we hen vanuit de korte keten of met regionaal voedsel?
In de vorige bijeenkomst hebben we de contouren bedacht van een regionaal actieprogramma. Hoe staat het daar nu mee?

Aanmelden kan hier

Programma

9.00 Inloop met koffie en thee
9.30 Welkom

  • Naar een regionale uitvoeringsagenda duurzaam voedselsysteem Wat hebben we gedaan met de ideeën over korte
    keten acties uit de vorige bijeenkomst? René de Bruin geeft een toelichting over het programma Duurzaam Voedsel.
  • Wie hebben we in de regio en in het bijzonder, in de stad? Intermezzo over de verschillende consumentenprofielen

9.50 Ondernemer- en burgerinitiatieven voor korte voedselketens, met o.a.

  • De Ulebelt uit Deventer helpt groepen consumenten bij de opzet van voedselcoöperaties. Dit kunnen buurtbewoners zijn
    of bijvoorbeeld collega’s of vrienden die voordelig, voedzaam en verantwoord willen eten van boeren uit de buurt. Estella
    Franssen vertelt hoe de Ulebelt dit aanpakt, en hoe zij zorgen voor aansluiting bij behoeftes van eters uit de stad?
  • LoKa055 is een vereniging van consumenten uit Apeldoorn die rechtstreeks bij de boer uit de omgeving kan bestellen.
    Voorzitter Jeffrey Gerritse vertelt over de werkwijze, klanten, marketing en hoe het nu gaat.
  • ProLokaal: vanaf 1 april rijdt Jeffrey Gerritse met een heuse SRV wagen door de straten van Apeldoorn! Een rijdende winkel met lokale producten.

10.30 Pauze en kijkje in de supermarkt
10.50 Ketensamenwerking Van Onze Grond

  • Toelichting over de samenwerking binnen Coöperatie Van Onze Grond; over producten, doelgroepen, marketing,
    prijsstelling en samenwerking. Wat zijn de ervaringen van Jumbo Boreel met deze producten? Hoe gaat de verkoop? Met
    een kijkje in de supermarkt en toelichting door Anne Cents, Filiaalmanager van Jumbo Boreel.

11.30 Samenvatting en acties

  • Welke acties willen we samen ondernemen, wat is onze ‘agenda’?

12.00 Lunch met producten Van Onze Grond