We zitten volop in de energietransitie. En dit doen we samen, overheid, inwoners, agrariërs en bedrijven. Iedereen heeft baat bij een goed energiesysteem en dit maken we met elkaar. We werken aan een overgang naar het gebruik van duurzame energiebronnen. Van centraal opwekken en verspreiden van energie, naar een mix waarbij we naast een centraal netwerk ook lokaal duurzame energie opwekken, opslaan en gebruiken. Ook veel ondernemers en bedrijven zijn al jaren druk bezig met duurzame oplossingen om zo, op vaak inspirerende wijze, een bijdrage te leveren aan de energietransitie. Een mooi voorbeeld is Schotpoort Transport Groep uit Eerbeek.
Dit familiebedrijf bestaat inmiddels ruim 125 jaar en heeft meer dan 70 chauffeurs, 200 koeriers en 150 eigen bezorgers in dienst. Wat Schotpoort Transport Groep zo bijzonder maakt, is dat het sociaal en duurzaam ondernemen diep in het DNA verankerd is. Al jaren zet het bedrijf stevig in op duurzaam ondernemen. De groep is ISO 14001 gecertificeerd en staat op trede 4 van de CO2-prestatieladder. Marc Seesing, directeur: “We zoeken continu naar manieren om onze dienstverlening te verduurzamen. We willen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. Het grootste deel van onze CO2-uitstoot komt van ons wagenpark. We investeren dan ook flink in het verduurzamen van onze vrachtwagens, bestelbussen en auto’s. Inmiddels rijden er zeven elektrische vrachtwagens waarmee we ruim 420.000 kg CO2 per jaar besparen. Naast onze eigen ambitie, spelen we hiermee in op de behoeften van onze opdrachtgevers. Een deel van de meerkosten nemen wij op eigen initiatief voor eigen rekening.”
Duurzaam opladen met 3000 zonnepanelen
Schotpoort Transport Groep is niet het enige bedrijf dat inzet op duurzaam vervoer. Om zich te onderscheiden zocht het daarom naar manieren om de elektrische vrachtwagens duurzaam op te laden. “Toen ik in 2019 directeur werd bij dit bedrijf, heb ik ingezet op de aanleg van zonnepanelen op het dak van onze vestiging, hier in Eerbeek. In eerste instantie vooral om ons kantoor van duurzaam opgewekte stroom te voorzien. Nu liggen er bijna 500 panelen. Ik zag al gauw dat er ook op de grote panden die wij iets verderop in Eerbeek verhuren, zonnepanelen konden worden geplaatst. Dit bedrijf, Schotpoort Logistics, heeft inmiddels ook meerdere elektrische vrachtwagens in bestelling genomen. Dus die duurzaam opgewekte stroom biedt kansen voor beide ondernemingen. Nu er 3000 panelen op die daken liggen, zijn we in staat om onze elektrische vrachtwagens op te laden met stroom die we zelf opwekken. De uitdaging is om dat efficiënt in te regelen. Overdag zijn de vrachtwagens in bedrijf, dan leveren we eigenlijk te veel stroom terug aan het net, wat leidt tot uitdagingen bij de netbeheerder. ’s Nachts laden we de vrachtwagens op, maar dan schijnt de zon niet.”
Een laadplein op locatie
Dat moest dus anders. Samen met Schotpoort Logistics bedacht Schotpoort Transport Groep een oplossing: een laadplein voor acht elektrische vrachtwagens op de locatie van Schotpoort Logistics. De stroom wordt geleverd door een batterij die gekoppeld is aan de zonnepanelen. “We realiseren hiermee ook een semipubliek snellaadpunt voor E-trucks overdag. Met onze eigen opgewekte stroom kunnen we onze eigen vrachtwagens ’s nachts opladen, terwijl er overdag ruimte is voor vrachtauto’s van andere vervoerders om op te laden. Het laadpunt is vooral bedoeld als steunpunt om even bij te tanken als de chauffeur bang is zijn bestemming net niet te halen,” aldus Marc.
Ook chauffeurs zijn om
In het begin was het voor de chauffeurs even wennen maar inmiddels zijn ze blij met deze duurzame manier van vervoeren. Gert-Jan de Graaf (chauffeur): “Ik was vooral argwanend vanwege de beperkte actieradius, maar inmiddels ik ben helemaal om. Het rijdt erg comfortabel en stil.”
Het streven is om het laadplein dit jaar in de loop van het derde kwartaal in gebruik te nemen. Het grondwerk is gedaan en de eerste elektrische kabels zijn getrokken. De verwachting is dat er medio september test gedraaid kan worden.