In de regio Stedendriehoek is meer dan 90% van de bedrijven een midden- of klein bedrijf (mkb). Om deze motor van de economie wendbaar en toekomstbestendig te houden kunnen ondernemers via het programma Krachtig MKB ondersteuning krijgen bij de omgang met de uitdagingen van deze tijd. Programmamanager Laurens van Piggelen: ‘We geven bedrijven een zetje in de goede richting.’
Waan van de dag
Arbeidskrapte, digitalisering, verduurzaming en ondernemerschap: het zijn thema’s waar elke MKB’er mee te maken heeft of krijgt. Toch lukt het in de waan van de dag vaak niet om hier tijd aan te besteden en energie in te steken. ‘Het zijn enerzijds de middelen die belemmeren om met deze thema’s aan de slag te gaan, anderzijds heeft het ook te maken met de mentale weerbaarheid en wendbaarheid van een organisatie,’ legt Laurens uit. De vraag wat er de komende jaren op een bedrijf afkomt en hoe het bedrijf daarmee wil omgaan, blijft daardoor vaak liggen. Terwijl er wel de behoefte is om er mee aan de slag te gaan. ‘En daarbij willen MKB’ers graag de regie houden, en zelf hun eigen toekomst bepalen,’ benadrukt Laurens.
Zetje in de rug
Het programma Krachtig MKB dient als dat zetje in de rug in de goede richting. Ondernemers kunnen bij het Ondernemershuis terecht voor een gesprek met een transitiemakelaar. Collega-ondernemers die weten hoe het runnen van een bedrijf werkt. Laurens: ‘Dankzij hun ondernemersachtergrond en de trainingen die ze voor het programma hebben gevolgd, zijn zij bij uitstek degenen die de vraag van de ondernemer kunnen verduidelijken.’ Want dat is vaak eerst nodig. ‘Wij werken vraaggericht,’ vervolgt Laurens. Maar vaak is de vraag nog niet helemaal helder, is er alleen een idee. Als een ondernemer hier bijvoorbeeld komt voor hulp bij het oplossen van personeelstekort willen we eerst duidelijk hebben waarom dat een probleem is. Is dit een tijdelijk probleem of structureel? Wil de onderneming groeien? En waarom dan? En welke mogelijkheden zijn al onderzocht?’, zegt Laurens. ‘Soms moet wel tien keer de waaromvraag gesteld worden. We gaan door tot de kernvraag, dan is de kans groter dat de ondernemer ook echt met het vraagstuk aan de slag gaat.
Doorverwijzing
Die kans is nog groter als de vraag leidt tot een succesvolle doorverwijzing, de volgende stap. Laurens: ‘Er zijn in Nederland meer dan 5000 regelingen voor MKB’ers. Van subsidie voor AI-innovaties tot scholingsvouchers voor het omscholen van personeel. Zie dan nog maar eens door de bomen het bos.’ De transitiemakelaars zijn er in geschoold en komen regelmatig samen voor het bespreken van casuïstiek. ‘Daarmee leren we allemaal ook weer van elkaar én kunnen we ons netwerk inzetten waar nodig,’ vertelt Laurens.
Van vraag naar vervolgvraag
Afgelopen jaren heeft het ondernemershuis in Deventer niet stil gestaan. Er zijn bij meer dan 300 bedrijven al gesprekken gevoerd met ondernemers, Anil Waragoda was er een van. De eigenaar van familiebedrijf Tegel en Meer, een groothandel in tegels en toebehoren, zocht een nieuwe locatie voor zijn bedrijf. Die zoektocht verliep moeizaam waarop hij contact zocht met Krachtig MKB. Transitiemakelaar Karel Rog ging met de vraag aan de slag. Dat resulteerde niet alleen in een betere locatie voor Tegen en Meer, waar het bedrijf aan de toekomst kan bouwen, maar er is ook verder gekeken. Aangezien er veel kansen zijn door de online onderneming te versterken, heeft Karel het bedrijf doorverwezen naar de Digitale Werkplaats van Saxion. HBO-studenten maken nu analyses en plannen voor de versterking van e-commerce van Tegel en Meer. ‘Zo zie je dat een eerste gesprek tot veel meer leidt dan alleen het meedenken met de eerste vraag,’ zegt Laurens.
Gesprekken in Apeldoorn
Komend jaar zal het Ondernemershuis ook vanuit de locatie in Apeldoorn gesprekken voeren. Dicht bij de bedrijven en ook waar kennisdeling en verbinding met ondernemers, ondernemersverenigingen, onderwijs en overheid voorop staat. Laurens: ‘Apeldoorn heeft een enorm aantal gave bedrijven met veel innovatie en slagkracht. Samen met de ondernemersverenigingen en de gemeente gaan we ook hier zorgen dat we ondernemers een steuntje in de rug kunnen bieden in de transities die zij doormaken. Komend jaar willen we samen zitten met minimaal 500 ondernemers en in de jaren erna nog meer.’
Ambitie
Het doel van het programma is dat over vier jaar 8000 bedrijven bereikt zijn en meer dan 4000 bedrijven een benodigd zetje in de goede richting hebben gekregen. Een ambitieuze doelstelling. Laurens lacht: ‘Ik krijg een blij hoofd van dat soort uitdagingen. Je weet nog niet precies hoe, in welke volgorde en wat de impact is die we met de bedrijven kunnen bereiken. Dat is een flinke puzzel, maar het staat vast dat we dat gaan realiseren. We hebben een sterk netwerk met het onderwijs, lokale overheden en de ondernemersverenigingen en iedereen werkt toe naar dit doel. Met iedere stap leren wij ook zelf hoe we de bedrijven nog beter van dienst kunnen zijn en hoe wij hen kunnen ondersteunen om wel de regie te behouden.’